Tämän artikkelin varsinaisena aiheena kuitenkin on se, miten tämänlainen moralistisen tuomiovallan ja leimaamisen kulttuuri voi haitata täysin vilpitöntä tieteellistä tutkimusta. Seksologi Ray Blanchardin ja tämän transseksuaalisuuden typologian maine on tästä hyvä esimerkki. Blanchardin transseksuaalisuuden typologia esittää teorian ja kategorisoinnin transfeminiinisyyttä koskien.
Monet sukupuolivähemmistöjen oikeuksista kiinnostuneet aktivistit ovat tuominneet Blanchardin transfobina ja tämän teorian epätotena taikka vanhentuneena. Tämä on erikoista sillä on epätodennäköistä Blanchardin olevan transfobi sikäli, että hän on työskennellyt läheisesti transsukupuolisten kollegoiden kanssa. Tätäkin tärkeämpää on osoittaa, ettei hän ole tiedetysti toiminut transfobisilla tavoilla. Kaikista surullisinta on kuitenkin se typeryys jolla hänen transseksuaalisuuden typologiaan on suhtauduttu. Tästä puhuttaessa tarkoitan todellista typeryyttä, älyn ja ajattelun uskalluksen puutetta. Blanchardin transseksuaalisuuden typologiaa on väitetty kumotuksi ja vanhentuneeksi. Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa, Blanchardin teoriaa ei ole koskaan kumottu ja sitä tukee empiirinen tutkimusaines, vaikkakin lisätutkimukset olisivat paikallaan. Ainoa julkaisu joka vastustaa (huom. "vastustaa" ei "kritisoi") Blanchardin typologiaa on Julia Seranon kirjoittama essee aiheesta. Serano on tunnettu, transsukupuolisuutta ja feminismiä kirjoissaan käsittelevä, aktivisti ynnä biologi. Seranon essee ei esitä uskottavia propositioita typologiaa vastaan, eikä kilpailevaa teoriaa. Täten se ei ainakaan kykene osoittamaan Blanchardin typologiaa täysin vääräksi.
Lopuksi on tärkeää huomioida vielä yksi esimerkki wokeismille tyypillisestä epäformaalista dogmatismista ja kriittisen ajattelun puutteesta. Blanchardin teoriaa on kritisoitu myös siitä syystä, millaisia käsitteitä siihen sisältyy. "Transseksuaalisuuden" käsitteen on esitetty olevan loukkaava, sillä se ilmeisesti vähättelee transnaisten aitoutta. Tämän narratiivin mukaan kyseinen käsite antaa kuvan, että transsukupuolisuudessa olisi kyse ainoastaan jostakin parafiliasta. Entä sitten, miten tämä vähentäisi transsukupuolisen yksilön naiseuden aitoutta mitenkään. Koko ihmislajin tunnettu sukupuolisuus linkittyy yleisellä tasolla aina seksuaalisuuteen. Se, että asia linkittyy seksuaalisuuteen ei tee kyseisestä asiasta epälegitiimiä missään mielessä. Tämä hyvin yksinkertaista päättelyä vaativa ajatusketju ei kuitenkaan ilmeisimmin ole päässyt realisoitumaan woke-kulttuurin saarnaajien aivojen keskuudessa.
Blanchardin transseksuaalisuuden typologiaa tutkitaan yhä, mutta se on saanut valtaisan maineen, eikä hyvällä merkityksellä. Blanchardin teoria antaa loogisen hypoteesin joka selittää transfeminiinisten ihmisten kokemusta ynnä toimintaa, omaten lainkaan vihamielisyyttä transsukupuolisia kohtaan. Siksi on menetys tieteellisestä ja filosofisesta näkökulmasta, että siihen liitetään niin merkittävät ja perusteettomat ennakkoluulot. Woke-kulttuurin vaikutus tieteeseen voi pahimmillaan olla hyvin epäoptimaalinen, eikä vain transsukupuolisuuden tutkimiseen liittyen. Vaan oikeastaan mihin tahansa teemaan liittyen, joka saa huomiota tämän kulttuurin edustajien keskuudessa. Samalla transfobian kaltaiset käsitteet kokevat inflaation ja niiden merkitystä on haastavampi hahmottaa, jos ja kun niitä käytetään sellaisista ihmisistä jotka eivät ole selvästikään esimerkiksi niitä transfobeja.
Kirjoittanut:
pääkirjoittaja Johan J. Valli

Blanchardin ja Baileyn työ on todistettu tieteelliseksi väärennökseksi. Se ei kuitenkaan ole estänyt sitä, että jotkut ovat identifioineet itsensä kirjojen innoittamina autogynefiileiksi, jotkut myös autoandrofiileiksi, minkä termin he keksivät itse. Autogynefiileiksi on ilmoittautunut myös muita kuin transtaustaisia naisia, vastoin autogynefilian teoriaa. Auto--filiat ovat seksuaalisia fetiššejä, eikä niillä ole sukupuolen tuntemisen kannalta mitään merkitystä.
VastaaPoistaBlanchardin ja Baileyn tieteellinen työ ei ole aukotonta, sillä koskaan tiede ei ole. On kuitenkin hyvin typerää kutsua sitä "väärennöksi". Autogynefilian parafilia vaikuttaa yksilön sukupuoliseen kokemukseen joten on erikoista todeta, ettei se liittyisi mitenkään sukupuoleen. Päättelysi on vastoin ihan tavallista predikaattilogiikkaa.
VastaaPoistaAutoandrofilia ja autogynefilian ilmeneminen cis-naisilla ovat molemmat teemoja jotka tunnetusti vaativat enemmän tutkimusta, joten niistä on turha tehdä mitään absoluuttisia väittämiä ilman omistautunutta taustatyötä.
Hyvä toveri, et luultavasti ole ymmärtänyt, että me emme operoi tällä sivustolla persu-tyylisellä populismilla ja ennakkoluuloisuudella. Täällä asioita katsotaan loogisesti, tieteellisesti ja uteliaasti. Mikäli tieteenfilosofia ja kriittinen ajattelu eivät ole mieleesi, suosittelemme teitä siirtymään jonkin toisen blogin lukijaksi.
Solidaarisesti,
Johan Valli
Hyvä ystävä!
VastaaPoistaVäität Blanchardin teorian esittävän loogisen hypoteesin transfeminiinisyyden lähteistä;
et kuitenkaan tekstissäsi esitä mikä tämä hypoteesi olisi;
Blanchard esittää teorioita motiiveista, miksi trans-henkilöt transitioituvat;
Kuitenkin tiedämme, että motiivit ovat tieteellisen metodin verifikaatio menetelmien ulkopuolella!
Emme voi sanoa juu-tai-jaata arvailuista, mikä on meitä kutakin motivoinut tekoihimme!
Tältä kannalta katsottuna Blanchardismi on tieteen ulkopuolella, sillä se ei tuota falsifioitavaa hypoteesia!
Kyse ei ole mitenkään siitä että "woke-kulttuuri" estäisi kyseistä tutkimusta; se ei itse tuota koherenttia ympäristöä mitä tutkia!